Boekhouding

Ondernemen is voor iedereen verschillend, maar boekhouden maakt daar altijd deel van uit. Maar wat is boekhouden eigenlijk? Waaruit bestaat een goede boekhouding en welke onderdelen kun je uitbesteden, en welke liever niet?

Wat is boekhouden precies?

Als ondernemers het hebben over het boekhouden dan gaat het meestal over het maken of verwerken van facturen, óf over het regelen van belastingaangiftes. Deze twee zaken vormen de kern van de financiële administratie van bedrijven.

De belastingdienst verplicht ondernemers dit goed te regelen dus als je een beginner bent op dit vlak, kun je hiermee starten. De totale boekhouding bestaat uit veel meer zaken dan alleen deze twee werkzaamheden. Een opsomming van enkele taken die vallen onder het boekhouden.

Boekhouding begint met de facturatie

Om te beginnen ben je verplicht om je inkomsten en uitgaven duidelijk bij te houden. Als je klanten bestaan uit particulieren dan dien je een overzicht van alle rekeningen te bewaren. Werk je ook voor of met bedrijven? Dan heten deze facturen. Dit zijn ook gewoon rekeningen, maar de belastingdienst stelt hier wel wat extra voorwaarden aan.

Het opstellen en versturen van facturen is een vast onderdeel van het boekhouden. Naast dat ondernemers meestal graag factureren – hierdoor komt er geld op de rekening – is dit ook verplicht. Een groot deel van de boekhouding kun je uitbesteden maar het maken van de facturen doen ondernemers meestal zelf. Daarnaast krijg je te maken met kosten. Denk aan facturen van leveranciers, de huurbaas of als je iets koopt voor je onderneming.